به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی مقدم در نوزدهمین نشست خبری جشنواره سینماحقیقت گفت: واقعیت این است که بدنه سینمای مستند ما از پرسش و جست و جو در جامعه بازمانده؛ حقیقتا امسال خیلی آثار پرچالش و یا آثاری که بخواهیم دنبال راهکار برای نمایش آنها باشیم، نداشتیم. هرچند همه اعضای هیات انتخاب مشتاق بودند فیلم های جسور انتخاب کنند اما ما اغلب با فیلمهای محافظهکارانه مواجه بودیم که از برخی مسائل گذشتند.
دبیر جشنواره ادامه داد: اما آنچه مهم است نگاه مستندسازانه دلسوز است نه نگاه به صندوقهای فاند خارجی. نگاه مستندسازان دلسوز که دنبال حل مشکلات است. شاید فیلمی داشتیم که نمیتوانستیم آن را پخش کنیم اما این فیلم راب زیباشناختی برای نمایش در جشنواره را نیاورده. هر چند خیلی دوست داشتیم این فیلمها را اکران کنیم و سعی میکنیم بتوانیم این دو فیلم را در بخش ویژه با نگاه متفاوت نمایش دهیم.
وارد دوره تحولی پس از جنگ ۱۲ روزه شدیم
حمیدی مقدم با بیان اینکه جشنواره سینما حقیقت در شدیدترین بحرانها واقعی بوده است، گفت: ما نه برای مخاطب جنگیدیم و نه تلاشی برای دیده شدن بی انگیزه میکنیم چون احساس میکنیم که جشنواره انگیزه و مولد درونی میخواهد که مخاطب خودش به تماشای جشنواره بیایید. جشنواره امسال نوید این را میدهد که ما وارد یک دوره تحولی خصوصا بعد از جنگ ۱۲ روزه شدیم آن هم با همه هجمههایی که به سمت ما چرخید.
نگاه به تولیدات جنگ ۱۲ روزه مغرضانه نباشد
وی افزود: بخش ایران در کنار دیگر بخش ها امسال بخش ویژه ای است. هرچند برخی فضاهای رسانه ای ناامیدانه و مغرضانه نگاه میکنند که در زمان جنگ ۱۲ روزه هیچ دوربینی هیچ تصویری از جنگ ۱۲ روزه ثبت نکرده درحالیکه این انفاق افتاده اما رسانه ای نشده و مستندسازان دنبال شوآف نیستند. پس از شما دعوت میکنیم امسال به جشنواره بیایید و ببینید فیلمسازان با هر آنچه در توان داشتند امسال در جشنواره حاضر شدند.
حمیدی مقدم ادامه داد: برای فیلم های بخش جنبی نیز فضایی فراهم خواهد شد تا در جشنواره به نمایش دربیایند. همچنین امسال چندین فیلم سیاسی داریم که در بخش نمایشهای ویژه اکران خواهند شد.
رشد ۳۰ تا ۳۵درصدی تولید نسبت به گذشته
حمیدی مقدم گفت: امسال برخلاف سالهای گذشته لیست فیلمها را زودتر از نشست خبری اعلام کردیم؛ البته که چالش بیشتری برای نشست و فیلمسازان خواهد داشت اما جذابیت های خودش را هم دارد.
وی افزود: در جشنواره امسال حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد تولید مستند نسبت به سال گذشته رشد داشته؛ این مهم است در کدام بخش اتفاق افتاده مثلا در بخش فیلم های کوتاه که مستندها با بودجه های کمتری تولید میشوند، رشد بیشتری داشتیم؛ این نشان دهنده پویایی در سینمای مستند است.
وی درباره تعداد فیلمهای حاضر در هر بخش گفت: امسال ۷۸۰ فیلم به دبیرخانه رسیده بود که بخش کوتاه مسابقه ملی ۲۵ مستند، در بخش بلند ۲۳ مستند، در بخش نیمه بلند ۲۰ فیلم اکران خواهند شد. همچنین در بخش شهید آوینی ۲۴ فیلم و در بخش دانشجویی ۱۷ فیلم خواهیم داشت.
بخش دانشجویی و عکس؛ دو بخش تازه سینماحقیقت
دبیر جشنواره نوزدهم سینماحقیقت امسالدو بخش به جشنواره اضافه شده است؛ بخش عکس و بخش دانشجویی. بخش دانشجویی را با تمرکز بر کارهای نو و جدید مورد توجه قرار دادیم. با توجه به اینکه باید سن دانشجویان زیر ۳۰ سال باشد و تا مقطع کارشناسی ارشد باشند، حدود ۳۰ الی ۴۰ فیلم مراجعه داشند که ۱۷ فیلم انتخاب شد.
وی افزود: در بخش عکس با اهمیت به نظر مستندسازان که دستی بر عکاسی داشتند تصمیم گرفتیم پیوندی بین عکاسی و سینمای مستند ایجاد کنیم. توجه داشتیم که چطور زایش یک عکس به تولید مستند میرسد و وقتی این ایده جرقه خورد، جلسات را تشکیل دادیم. در نهایت بخش عکس را بر پایه روایت در جشنواره نوزدهم پایه گذاری کردیم. امسال خانه هنرمندان با کلاسها، ورکشاپها و اتفاقات ویژه، میزبان بخش عکس خواهد بود؛ همراه با نمایش فیلم و کلاس ها.
انتخاب آثار با همراهی مشاورین دبیر جشنواره
حمیدی مقدم درباره بهرهوری از مشاورین دبیر گفت: امسال از گروه مشاورین دبیر در حوزه انتخاب بهره بردیم. دو سه سالی است که سینماحقیقت وارد این فاز شده و از مشورت شوراهای سیاست گذاری که مبتنی بر صنوف است، کمک میگیرد. نتیجه آنچه در بخش مستند میبینید بین ۱۰ تا ۱۲ نفر از مشاورین مشورت شده است کسانی که در صنوف سینمایی مستند مشغول هستند.
دبیر جشنواره سینماحقیقت درباره نگاه ویژه جشنواره امسال گفت: ویژه نگاه ما امسال به تبعات سینمای تکونولوژیک در سینمای مستند است. همچنین مستند انیمیشن بخش دیگری است که امسال به آن توجه کردهایم. مستند انیمیشن هم برای فرایند تولید مهم است و هم برای مرکز سینمای گسترش و تجربی و هم مهم ترین جایزه مستند سال هم به یک مستند انیمیشن داده شد. تلاش داریم تولیداتی در حوزه معاصر و پرتره هایی که نمیشود رئال ساخت را به صورت انیمیشن تولید کنیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از بخشهای مهم ای آر، وی آر و ایکس آر است که آخرین پدیده تلفیق فضاهای ترکیبی و واقعیت افزوده و سینمای مستند است. امسال جلساتی با کارشناسان خارجی خواهیم داشت که ببینیم چطور میتوانیم از این فضا برای تولید مستند بیشتر بهره ببریم.
میزبانی جشنواره از فیلمساز مطرح فلسطینی
دبیر جشنواره نوزدهم سینماحقیقت با اشاره به اهمیت بخش مقاومت در جشنواره گفت: امسال همچون سال گذشته بخش مقاومت غزه و فلسطین خواهیم داشت این بخش زیر مجموعه بخش بین الملل خواهد بود. رشید مشهرآوی یکی از مطرحترین فیلمسازان فلسطینی است که سال گذشته به دلیل جنگ نتوانست مهمان ما باشد اما امسال چه در افتتاحیه و چه در دیگر بخشها مهمان ما خواهد بود.
پاسخ دبیر به خبرنگار ایرنا
دبیر جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ملاحظات امنیتی حضور در مناطق آسیب دیده جنگ ۱۲ روزه و حمایت مرکز گسترش گفت: اتفاقا یک فیلم داریم که به معضل و مشکلات فیلمسازان و تولید فیلم در اثنای جنگ ۱۲ روزه میپردازد. واقعیت این است همه فیلمسازان از همه حوزه ها از ملاحظاتهای امنیتی ناراضی بودند که نتوانستند به برخی مناطق برای تولید فیلم دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: حدود ۴۰الی ۵۰ فیلم درباره جنگ ۱۲ روزه به جشنواره رسید و به نظر میرسید هر کس با رابطه خود با ارگان ها سعی کرده مساله را حل کند اما واقعیت این است که از اصل قضیه عقبیم. هرچند واکنش هنرمندان به موضوع بیات نشد و این بزرگترین دستاورد ماست که گروه های مختلف فکری درباره این تجاوز فیلم ساختند.
حمیدی مقدم با اشاره به اینکه همراهی با فیلمسازان میتوانست بهتر باشد، گفت: آیا این همراهی با فیلمسازان میتوانست بهتر رخ بدهد؟ ۱۰۰ درصد. بنا داریم پس از اکران فیلمی که دقیقا به همین مساله امنیتی برای تولید فیلم درباره جنگ۱۲ روزه میپردازد، نشست یا کارگاهی با حضور هنرمندان برگزار کنیم تا تعاملات بهتری رخ بدهد و رویه ثبت رویدادها شکل بهتری بگیرد.
ارسال نظر